måndag 22 september 2008

Dagens karriärsdrag


Alltså, att jag inte kan stava till ordet karriär utan att skriva kärriär gång efter gång är ett talande tecken. Det är, ett för mig, ganska ointressant fenomen. Klart att jag vill göra karriär, men det har i hela mitt liv varit sekundärt. Det viktigaste har hela tiden varit att ha ett roligt jobb som jag trivs med och lite bra kollegor. Det ena roliga jobbet efter det andra har trillat över mig och landat i mitt knä. Hux flux så har jag jobbat med att arrangera musikfestivaler, med möbelsömnad, som fritidsledare eller projektledare för ungdomar med "problem". Jobben har varit av olika karaktär, men oftast mycket givande och skoj liksom. Detta är den största orsaken till att det tog mig så lång tid att bestämma mig för att plugga journalistik.

Och så är det då dags att söka praktikplats. Jag tänker så här: Man kan vara strategisk, alltså välja en plats där det finns, åtminstone en minimal, chans att man kan få jobb på efteråt. Eller så kan man välja en plats där man lär sig en massa, utvecklas och stimuleras och gör något man brinner för.

Alternativ 1
Fonus söker praktikant till sin tidning Dökoll. Där åker man land och rike runt och pratar med sörjande och ibland med personal på Fonusfilialer i Skövde och Morgongåva. Man får också redigera knep och knåpsidan som bland annat innehåller ett "himla kul" korsord och insändarbilder. Tidningen kommer ut sex gånger om året. Tempot är som ett sorgarbete, det får ta tid. Stor chans för fast anställning efter praktikslut.

Alternativ 2
Radioprogrammet Syltan och Sånt. Här är det sändning varje dag. Sveriges Radios lilla kutterprogram har vunnit Prix Italia och Emmys och grammis och Nobelpris (njäa). På redaktionen arbetar Sonja. Hon är programledare och producent. Hon är även redigerare, ljudtekniker och intervjuare. Hon lägger upp programmet på webben och redigerar bilderna till samma web. Hon jobbar 16 timmar om dagen eftersom SR inte har råd att anställa någon mer. Liten chans att få fortsatt jobb efter praktik.

Vad skulle du ha valt?


(OBS! Alternativen är fiktiva)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Dökoll. Tänk vad många fula människor du kommer få se när du åker sverige runt...

Anonym sa...

Jag hade valt SR. Sonja behöver avlastning, om så bara för några veckor.

Unknown sa...

Kör på dökoll, starta en ny insändarkolumn om sminktips.. Starta en piratradiostation på fritiden, bli rik och ta över rix fm och gör om det till något lyssningsbart..

Anonym sa...

SR såklart! Det är ju inspirerande erfarenheter du behöver... Jobbgaranti får man ändå inte... Och det där programmet på SR har väl till och med tagit medalj i Vasaloppet om jag inte minns fel...

/J.N.

Anonym sa...

Hej Pillis!
Jag instämmer med föregående talare. Passa på att ha kul, ta dig an en utmaning och lär dig en massa på vägen. Vem vet, kanske kan du ta över efter Sonja eftersom din röst är skönare än hennes.

Kram
K

Unknown sa...

Det som är viktigt är väl att få lite arbetslivserfarenhet under västen, spelar inte så stor roll var, men "stora" namn fångar naturligtvis framtida arbetsgivares ögon. Du har alltid kört på din magkänsla och gått på sånt som känns roligt och givande och det har gett dig så mycket spännande upplevelser, varför inte fortsätta på den linjen? If it ain't broke, don't hit it repeatedly with a hammer.

Anonym sa...

Sjukt svårt, men jag säger ändå SR. Din radioröst är bra som få och jag tror du skulle trivas bäst där. Som du sa, du tänker dig i första hand ett jobb som är kul och som du trivs på. Och vem vet, kanske inser SR att Sonja behöver en extra medarbetare och då ligger du väldigt bra till :)