söndag 23 november 2008

Dagens "Pog moín thoí"

Om jag har förstått saken rätt så leder irländarna tävlingen "vemdrickermestihelavärlden". De leder strax före engelsmännen och the aussies, som alla kämpar på för att knipa den guinnessfärgade ledartröjan. Jag är inte förvånad. Jag känner, och har regelbundet umgåtts med, så pass många irländare att jag hade kunna konstatera detta utan att ens besöka landet. Enligt en undersökning jag tagit del av dricker irländaren alkohol till ett värde av 7 000 euros om året. Alltså ca 70 000 kronor.

När jag tänker på hur mycket pengar jag sparar på att inte dricka blir jag glad. De pengarna lägger jag istället på resor. Resorna fylls sedan med shopping, kulturevents och häng på pubar, där jag bevittnar de andra pubgästerna dricka upp sina pengar.

Sláinte


(Bilden tog Anna på Guinnessmuseet förra sommaren. Där ingår en öl i biljettpriset. Så det så!)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag vet vad du menar. Irländarna lägger ju aldrig av. Fast dom är alltid lika trevliga såklart. Och på St Patricks day är dom nog nyktrast av alla.