tisdag 3 februari 2009

Dagens Persbrandt

Unga människor i dag tror ofta att Martin Beck är ett nytt påfund, kanske uppdiktad av någon som skriver dåliga manus för TV4. En del tror säkert också att Persbrandt och Haber är bra som Larsson och Beck. Det är synd, för det är de inte. Sjöwall Wahlöös böcker läste jag med stor behållning för länge länge sen. Samtidigt plöjde jag igenom 42 kriminalhistorier om Ed McBains Steve Carella. Jag såg likheterna, svenskarna hade helt klart använt McBains idéer, men det gjorde inget, eftersom de gjorde det bra. Och flera av originalfilmerna var så klart också lysande.

Vad jag ville ha sagt med det här? Det vet jag egentligen inte. Jag tänkte väl mest att ni skulle plocka upp en bok av Sjöwall Wahlöö, eller för all del McBain, istället för att se Beck på tv. Så det så.

Kuriosa. Becks närmaste man heter Kollberg. Kollberg är också namnet på kommissarie Konrad Sejers hund, i Karin Fossums böcker alltså. Det är tydligen en hyllning till Sjöwall Wahlöö. Fundera på saken.




Carl-Gustaf Lindstedt, en bra Martin Beck.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, mannen på taket, filmen från 76, är ju lysande.
Mer Carl-Gustav Lindstedt till folket.