lördag 23 maj 2009

Dagens Lasse Berghagen


När jag var liten var jag besatt av Helmut Lakritsson. För er som inte kommer ihåg var Helmut en av Lasse Berghagens karaktärer i showen "Hålligång på krogen", som spelades på Börsen här i Stockholm. Numret med den tokige pojken Helmut och hans vänner fanns även på en skiva med samma namn. Jag tyckte att hela grejen var hysteriskt rolig. Nästan lika bra som knäpp-upprevyerna eller någotvadsomhelst med HasseåTage.

På roliga timmen i skolan körde jag och en kompis sedan sketchen, från början till slut. Vi gick i trean, kanske fyran, och jag hade finslipat det smackande tungljudet i timmar. Jag kommer inte ihåg, men jag tror inte att vi gjorde succé. Kanske förstod de små barnen inte det roliga i skämt om spetsiga tvålar och byxor från Aaaaalgots. Jag kände mig grymt missförstådd.

Sedan träffade jag Jakob. Han kunde Helmutsketchen utan och innan. Och så var det bestämt liksom.

(Sketchen heter Busiga Benke om ni vill kolla upp den)

5 kommentarer:

Unknown sa...

Åh vad roligt att läsa, kunde nästan tro att jag skrivit det själv. Jag älskade den sketchen. Har genom åren glömt bort den men som en blixt från klar himmel dök den upp i min skalle. Nu går jag och nynnar på låtar om tusen miljoner stjärnor, Tarzan och fantomen och lillebror som ska bli statsminister. Jag skulle gärna vilja se sketchen igen men hittar den inte nånstans.

Anonym sa...

"Busige Benke" med Lasse Berghagen och Agneta Lindén finns att se på Öppet Arkiv t.o.m. 4/9.

Anonym sa...

Här är länken:
http://www.oppetarkiv.se/video/9386996/linden-pa-scen-avsnitt-2-av-2

Pi sa...

Men hallå vad kul =) Tack för tips, vem du än är.

Anonym sa...

Härligt, det finns en som heter Busiga Benke och Snoriga Jenny också av Lars Berghagen jag gillar även Matilda von Reeperbaun av Lasse Berghagen som var med i showen Breda Leenden 1976.
:-)