torsdag 23 juli 2009

Dagens platta och fundering

Jag hade ett litet ärende på stan som var tvunget att fixas i dag. Nåja, när vi ändå var på Söder gick Jakob och jag in på Petsounds, skivbutiken ni vet. J bläddrade på medan jag stelnade av musiken som spelades. Wow tänkte jag, det här är ju sååå bra. Efter ett tag tyckte jag mig känna igen rösten, men eftersom det var osannolikt, lyssnade jag lite mer innan jag till slut frågade killen bakom disken.
"Det låter som Christy Moore, men det kan det väl inte vara?"
"Otroligt, jag är mycket imponerad av ditt musikaliska kunnande."
Vi pratade en stund om Christy och efter det att Jakob övertalat mig att faktiskt köpa plattan gick jag tillbaka till killen för att betala den. Han skakade fortfarande på huvudet.
"Jag tror inte att det finns någon annan i Sverige som hade kunnat höra att det där var Christy Moore. Jag är mycket imponerad."

När vi kom ut påminde Jakob mig om förra gången vi gått in i en skivbutik, hört något riktigt bra och faktiskt köpt plattan på stört. Det var i London och artisten var Amy Winehouse. Det var första gången vi hörde henne och vi såg på varandra över skivhyllorna och jag förstod att han kände samma sak som jag... att det var lika mäktigt för honom som för mig.

Nåja. Vad jag ville komma till är att jag önskar att ni ibland besöker en skivbutik och faktiskt kostar på er att köpa en platta. Vi gör det inte så ofta längre. Vi köper på nätet, vilket brukar blir billigare. Men tänk så trist det vore om det inte längre fanns en enda skivaffär kvar. Vem ska då ge mig komplimanger för mina musikkunskaper?



Här är smakprov från plattan jag köpte.

Inga kommentarer: