torsdag 9 juli 2009

Dagens tips

Jag ligger vaken och tänker på böcker jag läst och lyssnat på den senaste tiden. Jag nämnde Torbjörn Flygts bok Verkan förra veckan. Jag har ångrat mig... den är inte så bra. Jag skulle vilja säga att den gick ganska obemärkt förbi och att den inte lämnade några uppenbara avtryck i min läsarsjäl. Samtidigt måste den ha gjort det eftersom jag nu skriver det här. Men jag kan ändå inte rekommendera den. Slutet är trist och oslutigt och jag känner mig mer hungrig än mätt när jag är klar med boken.
Det var sista gången jag nämnde den där boken.

En bok som jag istället vill rekommendera är Revolutionary Road. Jag läste den på vår resa till Kreta. Det är Richard Yates första och mest kända bok. Han lär i slutat av sin författarkarriär ha sagt att han hade den stora oturen att ha skrivit sin bästa bok först. Jag vet inte om det stämmer, men jag ska nog beställa Eleven Kinds Of Loneliness och Liars in Love för att försäkra mig om att han har rätt. Jag säger inte så mycket om boken, utan råder dig istället att införskaffa ett ex och läsa själv. Fast mitt tips är att du låter bli att läsa förtexten om du har plockat upp ett pocketexemplar. Där avslöjas hela handlingen och framför allt slutet. Dumt.



Just nu lyssnar jag på Jane Fondas memoarer, My life so far, under mina cykelturer. Den är förvånansvärt intressant och bra, insiktsfull och utlämnande. Läs den också!

Inga kommentarer: