onsdag 22 juli 2009

Dagens tips

Jag har ju glömt att berätta för er om filmen Whatever Works som jag såg i förra veckan. Jag är totalt tokig i Woody Allen, älskar honom rakt upp och ner. Han är ett geni och jag kan förlåta honom för att en eller ett par av hans typ 50 filmer inte lever upp till standarden. Whatever Work gör det. Den är lysande. Den är nästan som de allra bästa på den gamla goda tiden, ni vet, Annie Hall, Hanna and Her Sisters, Manhattan osv osv. Larry David, mest känd som skapare av Seinfeld och i modernare tid, Curb Your Enthusiasm, gör huvudrollen. David har rakt av använt sig av skådisen Woody's dråpligt neurotiska uppsyn. Allt i hans sätt och hans tal andas Woody och det är häftigt. Det är även häftigt att Evan Rachel Wood charmade mig så pass att jag redan vill se filmen igen. Jag hade inga höga tankar om henne innan, men det förändrades snabbt. Hon är ta mig fan fantastisk som den unga tjejen på rymmen som gifter sig med den äldre, och mycket smartare, David.



Uppe på allt detta så var det även skönt att slippa fröken Scarlett. Jag kan inte se hennes storhet, i alla fall inte i Woodys filmer. Visst, hon är vacker som få, men så mycket mer är det inte. Alla hennes tolkningar ser likadana ut och jag är redan trött på henne. Det är delvis därför jag inte gjorde vågen åt Matchpoint och Scoop, två av Woodys svagaste filmer. Efter dem gjorde de dock båda ett bra jobb med filmen Vicky Christina Barcelona. Har du inte sett den tycker jag att du ska göra något åt det nu. Och glöm inte att se Whatever Work också så klart.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tackar för tipset den står på min lista av filmer jag ska se i sommar. Åsa