onsdag 9 september 2009

Dagens föreläsning


Dagens föreläsning var varken inspirerande, intressant eller kort. Den handlade om jämställdhet och politik och Maud Eduards som höll den bad om ursäkt innan hon ens börjat. Det är Maud som står där nere till vänster. Hon är bra. Längst ner till höger står en teckenspråkstolk, namn okänt. Vi har en döv tjej i klassen så vi har alltid två tolkar som står där framme och viftar. Jag är extremt fascinerad av det där språket, det är så vackert. Jag försöker hänga med, inbillar mig att jag ska kunna lära mig ett ord här och ett ord där. Än så länge vet jag bara hur tecknet kvinna ser ut.

Innan föreläsningen hände något festligt. Eduards försökte få igång den trådlösa micken, den trilskades, och helt plötsligt skriker ett öronbedövande tjut ut. 200 personer i salen slår händerna för öronen utom den döva tjejen som som ser sig förvirrat omkring och undrar vad fan vi andra håller på med. Då rycker tolken in, släpper sina egna öron och börjar teckna vad jag förmodar är tecknet för kakafoni. Hon fäktar med armarna i luften, grimaserar och skakar samtidigt på huvudet. Så jag gissar att jag kan två ord nu - kvinna och kakafoni.

(OBS! Jag valde större bokstäver eftersom vi har en blind kille i klassen också)


2 kommentarer:

Anonym sa...

Man tackar! Pontus

Pi sa...

Varsågod Pontus =)