söndag 8 november 2009

Dagens usch, blä och tvi

Jag är inne i en fruktperiod och försöker därför variera mig för att inte tröttna på någon av favoriterna. I affären fick vi syn på en citrusfrukt som jag inte sett innan, en Sweetie. Eftersom jag även är en gottegris så var jag tvungen att testa. Så här såg den ut:




Nu till problemet. Jag är en supertaster. Jag har nämnt det innan, men jag kan förklara kort. Som supertaster så har man fler smaklökar på tungan än normalt. Det innebär att saker smakar annorlunda för mig och att det som andra tycker om bara smakar konstigt, eller rent av äckligt, för mig. Sura, beska och bittra smaker är det som är värst, att äta till exempel grapefrukt är således omöjligt. Andra saker jag inte kan äta och dricka är: kaffe, te, koriander, oliver, brysselkål, spenat, alkohol och de flesta färska örter. Listan går egentligen att göra hur lång som helst för min del. Men man ska komma ihåg att saker som normalt är svårt för många supertasters att äta eller dricka, kan fungera för andra. Jag har till exempel inga problem med kolsyra, vilket annars är vanligt.

Vad gäller Sweetiefrukten kan jag nämna att den inte alls var söt utan sur och besk som fan. För mig var den surare än en grapefrukt, Jakob höll så klart inte med.

Inga kommentarer: