torsdag 3 december 2009

Dagens dag

Dagens dag såg ut ungefär som i går. 10 timmar pluggande på Kungliga biblioteket, lunch i källaren och små observationer.


Solen sken när jag kom fram i morse. Jag ville inte gå in för det var två sköna hundar som busade i Hulman. Men det är sånt som andra människor sysslar med, jag pluggar i stället.



Jag överraskade mig själv med att äta en grönsakssoppa till lunch på bibliotekets hak. Eftersom jag är flexitarian så åt jag även lite bacon.



Jag var visst sist ut i dag också. Kolla, alldeles tomt.


På eftermiddagen ringde min frisör Åsa. Det är 9 månader sedan jag klippte mig senast och nu hade hon en lucka som hon ville fylla med mig. Salongen ligger ett stenkast från där jag satt så jag lämnade mina böcker och gick dit. Åsa är fantastisk. Jag fick ryggmassage medan hon tvättade mitt hår och så det vanliga skvallret som hör till när man klipper sig. Håret blev jättefint men det får ni se en annan dag.

Dagens observation ett: Det är tentavecka på det flesta utbildningarna just nu. Det göra att alla man träffar är i något slags tentatrans. Man anar en lätt panik i våra blickar, ibland känner vi oss hoppfulla för att minuter senare känna oss totalt uppgivna. Nästa vecka ska jag inte spendera en sekund på ett bibliotek. Jag ska sitta i soffan och titta på tv, läsa skönlitteratur, träffa vänner och surfa. Och gå på fem föreläsningar så klart.

Dagens observation två: På eftermiddagen, mellan lunchen och klippningen, gick jag ut i biblioteksentrén för att fylla på med lite frukt (läs godis). Man får inte äta och dricka där inne så här finner man dem som tankar energi. På en soffa bredvid mig dukade en elegant man i sextioårsåldern upp med en termos, bestick, skål, salt och tidningar. Han slog en varm vätska i skålen, jag kan svära på att det var vatten, och påbörjade någon slags ritual. Han saltade vattnet med salt från ett stort kar, smakade med skeden, saltade, smakade, saltade, saltade, smakade, saltade och... Sen gick jag så jag vet inte hur det hela slutade.

Inga kommentarer: