torsdag 25 februari 2010

Dagens kjol



Jag hittade en bild i datorn som fick mig att tänka på det här:

2008 åkte jag på en reportageresa till Gdansk i Polen med min klass . Vi hade skitkul och jag kan verkligen rekommendera staden, som har en massa sköna saker att erbjuda.

Efter ett par dagars arbete (jag besökte sexklubbar och intervjuade unga sexarbetande tjejer), letade jag reda på ett massivt köpcenter som var beläget en spårvagsstur utanför stan. Dagen efter lurade jag med mig killarna och tjejerna som jag delade rum med på resan och vi handlade en massa för där fanns alla affärer man kunde önska sig och priserna var förhållandevis bra. Mina klasskamrater Anna och Sandra gick åt ett håll, Stefan och Mathias åt ett annat och jag gick iväg ensam eftersom jag redan hade varit där och visste vad jag skulle leta efter och var. Innan vi skildes åt nämnde Anna att hon letade efter en kjol att köpa. Hon hade letat efter en ett bra tag men inte hittat den hon ville ha. Jag lovade att hålla ögonen öppna efter en kort kjol, lite volangig och med små små blommor. Köpcentret var ett av det största jag sett, kanske till och med större än de vi besökte i USA. Fyra våningar, till bredden fylld med polska, tyska, amerikanska, brittiska, spanska och svenska kedjor. I en av butikerna som jag aldrig hört talats om innan fanns en vägg med reavaror. Jag drogs dit men hittade inget till mig själv. Mina ögon drogs dock till en kjol som fick mig att tänka på Anna. Mest på skoj så tog jag en bild på den och tänkte att jag skulle tipsa henne om den senare när vi skulle ses för att luncha ihop.

När vi sågs visade det sig att Anna hade köpt exakt den kjol som jag ville tipsa henne om. Nu måste man komma ihåg att det fanns flera hundra butiker, med säkert 20 000 kjolar att välja mellan. Anna och Sandy trodde mig först inte när jag sa att jag redan valt ut den till Anna och hade jag inte tagit kort på den hade de nog trott att jag var knäpp.

Jag tänker på det där ibland, på hur det kom sig att jag liksom visste.


(Sandy, Anna, jag och Stefan)

Inga kommentarer: