fredag 16 april 2010

Dagens fobi


Alltså, jag brukar inte prata om mina fobier eftersom jag tycker att det är lite pinsamt. Vuxna människor borde inte ha en massa löjliga hang-ups. Hur som helst så har jag ett par, och en av dom ska jag i alla fall berätta om i dag. Jag tror att det bara är J som vet om det här, men jag har navelfobi. Jag har aldrig hört någon annan nämna detta, jag vågar faktiskt inte googla för att se om det finns något som ens heter så - tänk bara vilken läskig information eller bilder jag skulle kunna hitta då.

Jag tänkte ofta på min navel när jag var liten. Jag tänkte att knuten liksom skulle kunna gå upp och att det är ju ingen rolig bild att ha i huvudet och nu är det lite läskigt att ens skriva det här känner jag. Jag minns att jag tänkte att naveln mycket väl skulle kunna vara vägen till en annan värld, en läskig sådan givetvis... lite som ett avsnitt av the twilight zone. Och så har jag alltid tyckt att det har gjort lite ont när man petar där inne. Inte för att jag gör det ofta, men man måste ju hålla rent så att man inte får en läskig infektion eller värre. På sistone har det kommit upp fler jobbiga tankar kring det här med navlar. Sillens navelstump, den där som ska trilla bort nästan bums och som har en konstig färg och luktar jätteilla. Hur ska jag klara av det? Kan jag blunda för hela den grejen och be J fixa det? Och kommer jag få en knappnavel nu när min mage växer så himla mycket? En riktigt stor utstående en som syns genom kläderna och som kommer att sticka mig i ögonen varje gång jag tittar ner på min mage? Oj vad läskigt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

ALLT som ditt barn gör eller vad som händer det kommer du att tycka är världens bästa, och oxo hur man hanterar barnets navel. Oroa dig inte ;-)
/Johan

Ps. blev det ny barnmorska?

Pi sa...

Hej Johan!
Japp, jag har bytt. Ska träffa den nya på tisdag och det känns jättebra.
Kram på er

Mia sa...

Jag håller med Johan. Det är DITT barn och då går det bra.
Och så luktade inte naveln vad jag kan minnas - men så satte jag inte näsan emot den heller. Det kändes överflödigt närgånget... lite luftigt så blir det nog bra?

Förresten har jag hört att navlar går i arv. Så förmodligen får han din eller J:s navel. Typ. Och det är antagligen de två minst läskiga? Ja, hittills alltså. Sen blir ni nummer två och tre ;-)

Man ska vara stolt över sina fobier!
(Älgar och helikoptrar, men efter 30 år försvann den värsta helikopternojan. Så. Nu har jag outat det så kan du skämmas lite mindre.)

KraM!