måndag 19 april 2010

Dagens fundering

Jag tror att det är mitt gravida tillstånd som gör att jag helt plötsligt har börjat tänka på mitt eget ursprung. På min mammas sida finns inga frågetecken. Jag är uppväxt i en mycket nära och kärleksfull relation med min mammas föräldrar, och minnet av både mormor och morfars mammor är fortfarande levande. En bonus är att jag varje gång jag träffar min bror Jörgen ser jag min morfar, han är så otroligt lik honom i både utseende och sätt. Som jag visat tidigare finns det även en massa bilder på den här sidan av släkten.

På min pappas sida ser det annorlunda ut. Min pappa hade en sorglig uppväxt. Han och hans fyra syskon blev utplacerade i takt med att deras mamma fick fem nya barn med sin nya man. Syskonen spreds för vinden och pappa spenderade lång tid på fosterhem innan han till slut kom till en familj där han var välkommen. På den tiden var det inte ovanligt att man tog sig an fosterbarn eftersom de var gratis arbetskraft på gården. Pappa fick jobba hårt men jag tror inte för den skull att hans uppväxt med familjen Nilsson var helt kärlekslös. "Farfar" David dog när jag var ett par år så honom kommer jag inte ihåg, men "farmor" Ingeborg var en liten rar tant som jag tyckte mycket om. I den här familjen fanns fastrar och farbröder och kusiner som jag absolut har sett som min riktiga familj, men samtidigt fanns inte de blodsband som de jag nu är nyfiken på.

Efter många år utan kontakt med sin riktiga familj fick min pappa reda på att hans biologiska storebror hamnat på en gård inte jättelångt ifrån den han själv fanns på. De har sedan hållit kontakt och när jag var liten tyckte jag att det var jättespännade eftersom de var så extremt lika varandra. Utöver farbror Stig, som tråkigt nog gick bort för ett par år sedan, så har jag aldrig träffat någon riktigt släkting till min pappa. Jag vet inte hur min farmor och farfar såg ut, om jag är lik någon av dem. Det finns vad jag vet inga bilder på dem och jag vet bara att min farmor hette Karin men vet inte vad farfar hette. Eftersom jag utseendemässigt är mycket lik min pappa så är jag nu jättenyfiken på allt det här. Vem kommer min egen son att likna? Tänk om det är sin morfars pappa och jag inte ens vet om det?

Inga kommentarer: