söndag 4 april 2010

Dagens rapport från Meloneras

Vi vaknar till ännu en dag på Gran Canaria. Vi visste ingenting om ön när vi bokade biljetterna, inte mer än att här finns lagom mycket sol och värme. Slumpen fick oss att välja det lilla semestersamhället Meloneras, slumpen eller någon som vill oss väl. Det ligger längst ner på södra spetsen av ön, där klimatet och miljön är som finast. Det är en förlängning av Maspalomas, som i sin tur är en förlängning av det klassiska Playa del Ingles. Vi tog för övrigt en tur just till Playa del Ingles häromkvällen, och vi var inte imponerade, nej, Meloneras är stället man ska vara på. Allt är nytt och fräscht, restaurangerna lite finare och affärerna säljer riktiga saker, inte bara krimskrams som på de andra ställena. Vårt hotell är mycket fint, fyrstjärnigt, och vi lämnar området först fram på förkvällen och då för att äta. Innan dess ligger vi vid poolen, spelar spel, lyssnar på musik eller läser på balkongen. Och så sover vi faktiskt en hel del också... ibland mitt på dagen. Promenaden ner till vår by tar cirka 12 minuter och man kan välja mellan att gå strandpromenaden med allt vad det innebär, eller "innervägen" som har blivit vår melodi. Den är lite kortare och eftersom jag använder kryckorna nu så går vi inte mer än nödvändigt. I går tog vi taxi hem efter middagen och kvällsshoppingen och det kostade 22 kronor. Galet.

Solnedgång och vi sitter på parkett på caféet Café de Paris. En bit kvällstårta med färska jordgubbar och en massa kvällflanörer att spana på.

Sandskulpturer vid stranden. Familjen Simpson är också på semester

I går gick vi lite längre än tidigare kvällar, mest för att titta på de spektakulära sanddynorna. Vi kommer tillbaka en annan dag bestämmer vi, då i badkläder.

Rondeller, de som planerat den här ön tycks älska rondeller. Jag tycker också om dom.

På strandpromenaden hittade vi givetvis en irländsk pub. Vi bestämde oss för att gå förbi, i alla fall den här gången.

Där bakom ser man Meloneras svar på Långe Jan. Den är ett klassisk riktlinje för förvirrade turister. Meloneras strandpromenad och restauranger åt ena hållet och så Maspalomas sanddynor och bad åt det andra.