söndag 30 maj 2010

Dagens krångel

Jag har varit vaken i en timme. Nu äter jag dagens första frukost och hoppas på att kunna sova någon timme till inom kort. När jag vaknar igen kan jag äta dagens andra frukost. Det kanske låter lite konstigt, men det här med att äta när man är gravid kan vara lite bökigt. Varför? Jo, jag äter järntabletter, en på morgonen och en på kvällen. Dom ska man inte ta tillsammans med mjölkprodukter, det måste vara minst två timmar emellan tabletter och mjölken. Det är trist för fil eller yoggie tillsammans med havrepuffar och dagens behov av valnötter har alltid varit en av dagens höjdpunkter. Men sen är det ju det där med mina jordgubbar och mjölk. För att få ihop detta kan frukostrutinen se ut ungefär så här: Filfrukost någon gång mellan klockan 5 och 7. Sova ett par timmar till. Sen järntabletten. Vilken inte kan tas på fastande mage så det blir en liten frukost här också... utan mjölk så klart. Sen får jag vänta ett par timmar till innan jag kan äta jordgubbarna. Nu har halva dagen gått och det ska pressas in lunch och middag och frukterna och lite juice och så allt det där andra som man behöver när man är gravid. Förstår ni vad jag menar när jag säger att det är bökigt?

Har jag förresten berättat att min barnmorska sagt att jag inte behövde äta för två längre. Jag är stor nog redan.

Inga kommentarer: