söndag 22 augusti 2010

Dagens fundering

Jag läste den här artikeln och blev lite förbryllad. De här föräldrarna tycks tro att en BB-avdelning är ett hotell, där roomservice och uppassning är en självklarhet. Visst, det är klart att man ska få sina mediciner i tid, visst det är klart att man ska få den hjälp och det stöd som man behöver som nyblivna föräldrar. Men samtidigt...

Jag fick inte alltid mina mediciner i tid, men när jag ringde för att påminna personalen om det var de där på två minuter. Inget problem. När vi behövde deras hjälp fanns de alltid en ringsignal bort, aldrig mer, och alltid med glada miner. Dag som natt, inget problem. När vi skulle lämna rummet hade vi lite tid över och valde då att bädda ur våra sängar och slänga allt i tvätten. Inget problem.

När man ligger på BB har man en massa tid över. Man har inget annat att göra än att ta hand om den lilla bebisen, som sover mest hela tiden. J fick ett stort ansvar och tog hand och den nyfödda, vilket inte är konstigt alls - men han tog även hand om mig när jag behövde hans hjälp. Om han inte hade varit med hade barnmorskorna hjälpt mig mer, det är självklart. När man ser personalen stressa runt för att hinna med allt känns inte det som något stort problem att själv vara lite flexibel och hjälpsam.

2 kommentarer:

njurundabo sa...

Men samtidgt hadde hon svåra blödningar.
Man får dessutom inte belasta den nysnittade magen då det finns ännu alvarligare risker för komplikationer då.

Sen bör du/ni också observera att personalen inte har möjlighet till lagstadgad vila.

Detta pga de neddragningar (S) gör i landstinget istället för att ta itu med problemen som 40% för höga lokalkostnader (man sa nej till att hyra ut till privat vårdgivare tex).
Man har dock råd med 12 miljoner i fallskärm till chefen eller 3125:-/timme till norska konsulter. toltalt över 50 miljoner (totalsumman har hemligstämplats av landstinget)

Anonym sa...

Men det fanns väl en pappa också? Som kanske kunde stoppa ned familjens tvätt i en påse...

O.J.