tisdag 25 januari 2011

Dagens tankar

Jag hade givetvis varit precis lika glad om det hade visat sig att Sillen var en flicka, men ändå. När jag läste om det här i dag blev jag så ledsen och bedrövad. Hur kan vi göra så mot våra barn, varför vill vi att pojkar och flickor ska veta sin plats i könshierarkin redan när dom är små? Varför ska inte flickor kunna leka på samma sätt som pojkarna - klättra i träd och trilla ner, bygga kojor och tälja trägubbar - utan att ha kläder som är tajta/navelkorta/urringade? Och varför finns det ens olika barnklädersavdelningar i butikerna, är inte dom flesta barn ganska lika i kroppen till att börja med? Om föräldrarna och barnen vill välja sina egna favoritfärger förstår jag, men det här... Jag var själv en pojkflicka när jag växte upp, ärvde säkert ibland mina äldre bröders kläder och ville ha kort hår precis som dom. Hade jag blivit retad i dag? Hade jag istället valt rosa Hello Kittykläder bara för att passa in och inte vara udda? Hade jag varit densamma i dag? Många frågor.

Innan Ture föddes köpte jag flera tunna byxor i olika färger till honom. Randiga blågröna, två blå nyanser och så vita, alla av samma märke. Efter att ha använt dom ett tag såg jag att alla utan dom vita hette Petter, medan dom vita hette Kajsa. Alltså är nu vitt en flickfärg. Någon har på riktigt bestämt att vitt är för flickor och inte för pojkar. Det är galet. Och så den där gången när jag ville gråta på Gekås i Ullared när jag förstod att leksakerna var uppdelade i en flickavdelning, som så klart var pysslig, rosa och glittrig och så en pojkavdelning som var svart, tuff och spännande.

Och så chocken jag fick när jag på Åhléns vid Odenplan såg en skyltdocka med styva bröstvårtor. Dockan föreställde en flicka i tolvårsåldern. Så onödigt.

Svamligt, men jag ville säga nåt medan jag fortfarande är ledsen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ååå vad samma sak har retat gallfeber på mig sedan jag blev mamma. Här står det tex ofta i reklamen vilka skor/overall osv som är tänkt till pojkar resp. flickor, det kan vara samma modell men olika färger (gissa vilka?). Verkligen hemskt är det om modellen på kläderna hindrar vissa typer av lekar. Överhuvudtaget tycker jag att jag stöter på irriterande köns-stereotyper varje dag i barnvärlden.
Jag har aktivt försökt att förse mina barn med olika slags kläder, men i takt med att de två damernas vilja har blivit starkare har jag kapitulerat litegrann och låter dem njuta av rosa, rosa, volanger… Det verkar dock som om det börjar klinga av nu hos S. Med tanke på garderobsinnehållet vore det mycket praktiskt om även Einar blir en rosa-fantast.
Ännu ett plus med loppis: inga pojk- eller flickavdelningar…
Charlotta

Pi sa...

Skönt att jag inte är ensam. Vi får se om Ture kommer gilla Hello Kitty eller drakar på sina tröjor. Jag förmodar att det är enklare med killar på det sättet. Inte lika "förbjudet" med bilar och dinosaurier till tjejer som prinsessor och glitter till killar.

Hälsa alla dom fina där hemma.
Kram