fredag 20 maj 2011

Dagens musik

Det är 30 år sedan Bob Marley dog och Jimmy Fallon kör en hel vecka med artister som hyllar reggaelegenden. Lauryn Hill hyllade sin avlidne svärfar på det här fantastiska viset:


Jag såg Lauryn spela på jazzfestivalen för några år sedan och var mycket nöjd. I år kommer en av våra andra absoluta favoriter till festivalen och jag skulle så gärna vilja gå. Bobby Womack, jag har aldrig sett honom spela, vet inte ens om han någonsin spelat i Sverige tidigare, men åh vad kul det vore om jag kunde gå. Jakob spelar med storbandet söder om stan den där kvällen så han missar honom tyvärr, men jag tror att Anna kan tänka sig att gå med mig eftersom Mats spelar på festivalen samma dag. Här är ett smakprov på Bobby Womack:


Och sist vill jag dela med mig av en låt som var en av mina favoritlåtar när jag växte upp. Jag har kvar plattan (lp så klart), men jag kommer inte ihåg några andra låtar än den här. Bandet hette Womack & Womack och det var Bobbys lillebror Cecil och hans fru Linda som bildade det. Som kuriosa kan jag berätta att Linda Womack är Sam Cookes dotter och det hela var lite skandalöst för storebror Bobby gifte sig med Sam Cookes änka efter att denne blivit mördad. Det där måste man fundera ett tag på. Hur som helst, den underbara låten Teardrops med Womack & Womack:

Inga kommentarer: