torsdag 6 september 2012

Dagens diet, typ

Jag vägde mig i dag, en månad in i mitt lchf-liv. Jag har gått ner 6,6 kilo och det är jag supernöjd med. Jag har förlorat ca 10 cm i midjan och det är där viktminskningen är mest tydligt.

Så hur gör man då? Det är faktiskt superenkelt och även gott. Man tar bort så mycket kolhydrater som möjligt. Allt socker och all stärkelse, alla spannmålsprodukter och även underjordsgrönsaker. Man äter alltså inte pasta, ris, potatis, så klart inget bröd och inga sötsaker. Baljväxter går också bort, majs likaså. Man ska heller inte äta margariner, det farliga fettet, och så ska man inte äta lightprodukter. Tänk på att socker finns i allt möjligt... även sånt som man kanske inte tänker sig. Det finns massor av socker t.ex. ketchup, sylt, frukt, drickor och så vidare. Listan går att göra hur lång som helst.

Istället för allt det där äter man: bra fetter och saker som innehåller dem, kött, kyckling, fisk, ägg i alla former, ovanjordgrönsaker, feta mejeriprodukter, ost, majonnäs, vissa bär, avokado, nötter, feta såser av alla slag (håll koll på alla färdiga produkter, de kan innehålla massor med kolhydrater. Ett bra riktmärke är att inte äta något som innehåller mer än 5 g kolhydrater/100 gr.) Små mängder mörk choklad.

För mig ser en vanligt dag ut ungefär så här: Frukost när Ture har gått iväg till dagis runt klockan nio. Då äter jag tre skivor bacon som jag steker i ugnen och så äggröra på två ägg med fet grädde i, alternativt en avokado med lite majonnäs till. Efter det är det inte konstigt om jag inte blir hungrig på många många timmar. Men, jag brukar ändå äta något litet mitt på dagen trots att man inte ska äta innan man är hungrig, allt för att ligga i fas med resten av familjen. Till lunch kan det bli, beroende på vad jag åt till frukost, en avokado med skagenröra eller en liten omelett med ost och skinka. På kvällen äter vi ofta något tillsammans, riktiga lchf-rätter med kött, köttfärs eller kyckling. Om jag har ätit en stor lunch äter jag något mindre på kvällen och tvärtom. Jag äter sällan något utöver det här eftersom jag varken är hungrig eller sugen, men om jag skulle vara sugen så är det lite mörk choklad som gäller eller vispad grädde med lite hallon eller blåbär. I går hittade jag lchf-glass som jag bara smakade en sked av. Den blir perfekt att ha om suget skulle komma.

Jag har ätit så pass lite kolhydrater att jag nu är i ketos. Det betyder att min kropp bränner fett helt enkelt. Läs på här om ni är intresserade.

Och just det. Jag träffade min läkare förra veckan och kunde inte låta bli att fråga henne vad hon tycker om lchf. Det finns ju en massa kritik, som man helt kan bortse ifrån om man bara läser på ordentligt - men det är ändå intressant att höra vad en läkare säger om saken. Det visade sig att min läkare är lchf:are sedan sex år tillbaka. Det säger en del tycker jag  =)

Sommaren 2008, magen var paj och jag var alldeles för smal. 
Nu mår magen bra och jag kommer landa på den vikt min kropp tycker är idealisk.

Inga kommentarer: